Wednesday, May 28, 2008

Mer moro med bensinprisene, del 3

Den mest fornuftige personen i debatten var en viss 'Menga'. Han/hun hadde veldig mye bra å si. Skulle gjerne tatt ham i hånda. :-) Det er så deilig å høre noen som faktisk er fornuftig og klarer å få vist det i et sånt surrete tulleforum som db.no dessverre stort sett er.

Jeg fatter ikke hvor dere kommer fra alle dere som virker sjokkert over at politikere forsøker å redusere visse typer forbruk. Har dere levd i en hule?
Det er et ubestridelig faktum at forbruket må ned (hvis man da har som mål å bevare kloden).
Jeg tror noe av problemet til mange av de sutrende, bensinkåte posterne er at dere er forvirret. At dere forveksler forbruk med livskvalitet. For meg er livet herlig hvis jeg kan fø meg selv og ha tid og mulighet til å fluefiske iblant. Hvis dere hadde blitt lykkelige av å kjøre bil og røyke blodprins til huden var nikotingul, ja da hadde ikke velgerne og de folkevalgte i FrP vært en gjeng sinte, furtende grinebitere med kun egne egoistiske behov på agendaen.


'The Kris' delte følgende lille hverdagsbilde med oss, og fulgte opp med gode argumenter for å se virkeligheten i øynene. Fremragende. :-)

Jobber i butikk, og det som alltid lyser opp dagen min (eller ettermiddagen riktignok) er folk som står i kassa og kjøper 3+ pakker røyk samtidig som de klager over priser på ditt og datt og hvor dårlig råd de har.
Enkelt eksempel.
Har du tatt en oversikt over hva du kan spare inn på? Kjøpe litt first price der det ikke er så farlig med kvaliteten, ikke kjøpe røyk, bruke sykkel istedenfor bil når mulig, evt. buss.
Lista er milelang, men få personer enten innser det ikke eller VIL IKKE innse det.
Og du kan si "Men vi bor jo i NORGE! Et av verdens rikeste land!
Vel her er en jævlig stygg sannhet; Det er ikke statens ansvar å gi deg penger til alt du vil ha, vi får allerede utrolig mye tilbake fra staten (sykehus f.eks.), og vil du ha mer så må du (evt. samboer/ektefelle) få dere en bedre jobb eller bedre betalt i jobben din,
Er du ansatt i staten ser jeg ironien i akkurat det :p


'Menga' svarte:

Gode poenger. Poenget er at mange anser det som en menneskerett å kunne unne seg 60 røyk om dagen og å kunne kjøre alle avstander utendørs med bil. Dette er ofte de samme menneskene som vil ha kraftig reduserte avgifter på alle varer de overforbruker OG som klager på sykehuskø når de ligger med selvpåført KOLS og lungekreft. Dette er ikke akkurat mennesker jeg unner stor innflytelse i de store samfunnsspørsmål.

Til slutt en mann med et ordentlig navn - Stig Eriksen! Han er en misantrop, men han har nok ganske så rett.

Jeg er helt enig med Menga at dette handler om større ting en at man ønsker å kjøre til og fra postkassen sin så mye man vil.
Forbruket av fossilt brennstoff er skadelig for miljøet og bør reduseres betraktelig, og raskt.
Når det er sagt... Denne saken handler faktisk bare om at på tross av at folk er urovekkende glade i å klage på staten og oljeselskapene, så er det bare for å få høre sin egen stemme, eller se sine ord på nett.
Skal man tro resultatene av dette forskningsprosjektet, og for min del synes jeg det virker sannsynlig det de har kommet frem til, så kommer vi alle til å være lykkelig i våre biler, og bare forlange litt ekstra i lønnsforhandlingene ved neste korsvei.
(Av en eller annen merkelig grunn så har flere her inne en vrangforestilling om at høyresiden i norsk politikk vil gi de nærmest gratis drivstoff. Hvordan de har fått det til er umulig å si, men jeg mener at jeg leste noe om utdanningsnivået til et parti på høyresiden sin velgermasse som kan forklare dette.)


Sånn! Nå er i hvert fall noen gullkorn bevart for ettertiden. :-)

No comments: